ÚvodO INSIAAktualityPoisťovne by klientom škody z popola vzdialenej sopky nezaplatili
23. Apríla 2010 | Rubriky: Aktuality
Autor: ČTK
www.ctk.cz
Praha – Poisťovne by nezaplatili domácnostiam škody, ktoré by im spôsobil popol či prach z niektorej islandskej alebo inej vzdialenej sopky. Nárok na výplatu by mohol v prípade škody uplatniť zrejme iba podnik, ktorý má dohodnuté takzvané „all risk“ poistenie, ktoré by toto riziko zahŕňalo. Vyplýva to z ankety ČTK medzi poisťovňami a maklérskymi poisťovacími spoločnosťami.
Oblak vulkanického prachu z islandskej sopky sa v uplynulých dňoch rozšíril nad časťou Európy a spôsobil hlavne obmedzenie v leteckej doprave, niekoľkodňová aktivita sopky už ale slabne. Posledné zvyšky sopečného prachu zmiznú z neba nad Českom do dnešných 20:00, uviedli dnes odborníci z Českého hydrometeorologického ústavu.
„Všeobecne sa poistenie na tieto škody nevzťahuje. Zároveň nepredpokladáme, že sa na nás budú klienti obracať s nejakým enormným počtom škôd spôsobených sopečným prachom,“ povedal ČTK hovorca Kooperatívy Milan Káňa.
„ Pri autách, rovnako ako pri majetku, by sme likvidovali udalosti v mieste samom. Napríklad pokiaľ by klient bol na dovolenke na Islande v mieste sopečnej aktivity alebo pod Vesuvom a sopka by mu poškodila auto. Podobne by to bolo aj s nehnuteľnosťami, pokiaľ by nejaká sopka začala svoju aktivitu na našom území,“ doplnila hovorkyňa Českej poisťovne Dagmar Koutská. Škoda by teda musela nastať v mieste poisteného rizika, teda v tomto prípade výbuchu. Nie však tak, že epicentrum je niekoľko tisíc kilometrov ďaleko, dodala.
Prach ako taký v zásade nie je „poistné nebezpečenstvo“, teda niečo, proti čomu by bolo možné uzatvoriť poistenie, upozornil riaditeľ maklérskej poisťovacej spoločnosti Insia Ivan Špirakus. Prípadné majetkové škody, ktorých pôvodcom by v danom prípade bol sopečný prach, by podľa neho bolo možné riešiť predovšetkým z poistenia typu „all risk“, čo je napríklad poistenie elektroniky či strojné poistenie. Tu je vraj dôležité, že vznikla hmotná škoda a potom sa posudzuje, či sa na to nevzťahuje nejaká výluka. Prach nepatrí medzi výluky, avšak medzi výluky patrí škoda, ktorá vzniká postupne.
Je treba vziať podľa Špirakusa do úvahy to, že všeobecne sa poistenie vzťahuje na náhodnú udalosť, ktorú nebolo možné predvídať, ani jej predísť. Pokiaľ je prach vo vzduchu už niekoľko dní a je to všeobecne známa vec, je treba každý jednotlivý prípad dôkladne posúdiť, či klient nemohol škode zabrániť alebo predísť, podotkol.
V poistení „all risk“ je možné v niektorých prípadoch tieto škody po poisťovni požadovať, súhlasil konateľ poisťovacej maklérskej spoločnosti GrECO International Zdeněk Voharčík. Záleží podľa neho na texte zmluvy, prípadných výlukách a zásadne je treba sa s poisťovňou zjednotiť na výklade pojmov. Pokiaľ je v niektorej uzavretej zmluve riziko spadu popolčeka poistené, potom poisťovňa plní. Ako zásadné vidí škody v hospodárstve a v doprave. Súčasný dopad zamorenia popolčekom je s výnimkou leteckej dopravy zanedbateľný a od toho sa budú odvíjať prípadné nároky, poznamenal.
Žiadny klient doteraz „prachovú“ poistnú udalosť podľa Koutskej nehlásil, a to ani hospodársky, ktorý podniká pod šírym nebom. „Z tohto dôvodu nepredpokladáme, že by sme ako v občianskom poistení, tak i v podnikateľskom poistení, škodu z tohto poistenia riešili,“ uzavrela